fbpx

הקשר בין אלרגיות עונתיות וכאב כרוני

אלרגיות עונתיות, המכונה גם נזלת אלרגית, משפיעות על מיליוני אנשים ברחבי העולם, וגורמות לתסמינים כמו התעטשות, גודש, גירוד ועיניים דומעות. בעוד שתסמינים אלו קשורים בדרך כלל למערכת הנשימה, מחקרים עדכניים מצביעים על קשר בין אלרגיות עונתיות וכאב כרוני, המהווים אתגר ייחודי גם לחולים וגם לנותני שירותי הבריאות.

כיצד פועלת מערכת האלרגיה:

התגובה האלרגית מתחילה כאשר מערכת החיסון מזהה בטעות חומר לא מזיק, כמו אבקה או קשקשים של חיות מחמד, כאיום. בתגובה, המערכת החיסונית משחררת כימיקלים כמו היסטמין, הגורם לדלקת ולתסמינים המוכרים של אלרגיות. עם זאת, תגובה דלקתית זו יכולה להתרחב מעבר למעברי האף ולהשפיע על חלקים אחרים בגוף, כולל שרירים ומפרקים.

הקשר לכאב כרוני:

מחקרים הראו שמצבי כאב כרוניים, כגון פיברומיאלגיה ומיגרנות, עלולים להחמיר על ידי אלרגיות עונתיות. הכימיקלים הדלקתיים המשתחררים במהלך תגובה אלרגית יכולים לגרום לרגישות לקצות העצבים, להגביר את אותות הכאב ולתרום לאי נוחות מתמשכת. בנוסף, הדלקת המערכתית הקשורה לאלרגיות עלולה להחמיר מצבי כאב קיימים, מה שהופך את הסימפטומים לקשים יותר לטיפול.

מחקרים בנושא מהשנים האחרונות:

מחקר שפורסם ב-Journal of Allergy and Clinical Immunology בשנת 2019 מצא שאנשים עם נזלת אלרגית נוטים יותר לחוות כאב נרחב, מה שמצביע על קשר בין אלרגיות ומצבים כמו פיברומיאלגיה. מחקר נוסף שפורסם ב-Pain Medicine בשנת 2021 דיווח כי נזלת אלרגית קשורה לסיכון מוגבר לפתח מיגרנות וכאבי ראש מסוג מתח.

פתרונות בעולם הרפואה:

בעולם הרפואה, ניהול אלרגיות עונתיות וכאב כרוני כרוך לרוב בגישה רב-גונית. זה עשוי לכלול אנטיהיסטמינים וסטרואידים לשליטה בתסמיני אלרגיה, כמו גם תרופות כאב, פיזיותרפיה ושינויים באורח החיים כדי לטפל בכאב כרוני. עבור חלק מהמטופלים, אימונותרפיה אלרגנית, הידועה בכינויה זריקות אלרגיה, עשויה לסייע בהפחתת חומרת תסמיני האלרגיה והכאב הנלווה.

פתרונות ברפואה אלטרנטיבית:

שיטות רפואה אלטרנטיבית כגון דיקור, תוספי צמחים וטיפולים נוספים, עשויים להציע הקלה לאנשים הנאבקים עם אלרגיות עונתיות וכאב כרוני. דיקור, בפרט, הוכח כמווסת את התגובה החיסונית של הגוף ומפחית דלקות, מה שעלול להקל על הסימפטומים של שני המצבים. בנוסף, תרופות צמחיות מסוימות, הוכיחו תכונות אנטי דלקתיות ועשויות לספק הקלה בכאבים הקשורים לאלרגיה.

כיצד ננהל את האלרגיות העונתיות שלנו כדי להימנע מכאבים מיותרים:

  1. נבדוק את ספירת האבקנים. אפשר לעקוב אחר ספירת אבקה יומית ותחזיות בקלות באינטרנט. כדאי גם להימנע מלהיות בחוץ כאשר רמת האבקנים היא הגבוהה ביותר, בדרך כלל בין 10 בבוקר ל-16:00.
  2. רצוי להתקלח אחרי שהייה בחוץ. זה עוזר להגביל את מספר האלרגנים שאנחנו מכניסים לבית שלנו. לא נשכח גם שהנושא קשור גם לחיות המחמד, ננסה לרחוץ אותם לאחר חשיפה לחיק הטבע.
  3. בתקופה זו ננסה לשמור על דלתות וחלונות סגורים ככל האפשר כדי למנוע כניסת אלרגנים פנימה.
  4. ניקח תרופות לאלרגיה. אנטיהיסטמינים עוזרים לחסום את תגובת הגוף שלך לאלרגיות ופועלים במהירות, בדרך כלל תוך שעה מנטילתם. תרסיסים לאף הם גם אפשרות טובה לתסמיני אלרגיה חמורים (כמובן בהתייעצות עם גורם מומחה).
  5. נקדים תרופה למכה. אם אנחנו יודעים שאנחנו מקבלים אלרגיות עונתיות בכל אביב, נתחיל לקחת את התרופות שלנו מוקדם כדי שהמערכת שלך כבר תהיה מוכנה לפעולה (כמובן בהתייעצות עם גורם מומחה).
  6. נתכנן אסטרטגיית טיפול מונע ונחזק מערכת חיסונית עם איש מקצוע מעולם הרפואה האלטרנטיבית.

לסיכום:

הקשר בין אלרגיות עונתיות לכאב כרוני מדגיש את המורכבות של מערכת החיסון והעצבים של גוף האדם. 

על ידי הבנת המנגנונים הבסיסיים הפועלים, ספקי שירותי בריאות יכולים לפתח אסטרטגיות יעילות יותר לניהול המצבים הקשורים זה בזה. בין אם באמצעות טיפולים רפואיים קונבנציונליים או גישות חלופיות, טיפול הן בתסמיני אלרגיה והן בכאב כרוני חיוני לשיפור איכות החיים והרווחה הכללית של המטופלים.

אז אם אתם מרגישים החמרה בכאב בזמן קיום אלרגיות עונתיות, תפנו לרופא משפחה שלכם ותבקשו הפניה לאלרגולוג בנוסף לבחירת טיפול אלטרנטיבי.

רוצים לפרוק ולהיעזר? אנחנו זמינים לכם בקהילה של העמותה


מחקרים רלוונטיים לקריאה חופשית:

Chronic rhinitis: an underrecognized association with fibromyalgia

Association between allergic rhinitis and migraine

אהבתם? שתפו

עוד באותו הנושא

מידע על כאב
העמותה למתמודדי כאב בישראל

הקשר בין אלרגיות עונתיות וכאב כרוני

אלרגיות עונתיות, המכונה גם נזלת אלרגית, משפיעות על מיליוני אנשים ברחבי העולם, וגורמות לתסמינים כמו התעטשות, גודש, גירוד ועיניים דומעות. בעוד שתסמינים אלו קשורים בדרך כלל למערכת הנשימה, מחקרים עדכניים מצביעים על קשר בין אלרגיות עונתיות וכאב כרוני, המהווים אתגר ייחודי גם לחולים וגם לנותני שירותי הבריאות.

להמשך קריאה>
פרמקולוגיה
העמותה למתמודדי כאב בישראל

משככי כאבים ללא מרשם

בואו נדבר קצת על התרופות שאנחנו לוקחים לפעמים ״על הדרך״ אקמול, אדוויל, נורופן, אופטלגין.
מה ההבדל, מה הקבוצות? מה לגבי השמועות שיש? בואו נעשה סדר.

להמשך קריאה>

תפריט נגישות