fbpx

הקשר בין קור וכאב

אוטוטו אנחנו מסיימים את דצמבר ושינויי מזג האוויר מורגש בימים האחרונים.
3 מיליון ישראלים מתמודדים עם כאב כרוני, האם מזג האוויר באמת משפיע על חווית הכאב שלנו?
אם גם אתם מרגישים שמזג אוויר גרוע מגיע על סמך הכאב שלכם? ואם כן, אתם לא לבד.

גילוי נאות, המאמר יצא בחורף 2022.

בעמותה למתמודדי כאב בישראל למדו את המחקר שכותרתו "מעונן עם סיכוי לכאב" אשר פורסם בNature Digital Medicine , וגילו כי עבור אנשים החיים עם דלקת פרקים ומצבים אחרים הגורמים לכאב כרוני, מזג אוויר לח וסוער מגביר את הכאב.
"מזג האוויר נחשב כמשפיע על הסימפטומים בחולים עם דלקת פרקים מאז היפוקרטס", אומר מחבר המחקר הראשי פרופ' וויל דיקסון, מנהל המרכז לאפידמיולוגיה של דלקת פרקים, באוניברסיטת מנצ'סטר. "כשלושה רבעים מהאנשים החיים עם דלקת פרקים מאמינים שהכאב שלהם מושפע ממזג האוויר".
החוקרים אספו נתונים מ-2,658 אנשים שהשתתפו מדי יום במשך כ-6 חודשים. המשתתפים היו בעיקר אנשים עם דלקת פרקים, אם כי חלקם סבלו ממחלות כרוניות אחרות הקשורות לכאב, כגון פיברומיאלגיה, מיגרנה או נוירופתיה.
את הנתונים אספו באמצעות אפליקציה לסמארטפון שהם פיתחו במיוחד עבור המחקר. כל משתתף השתמש באפליקציה כדי לדווח על רמות הכאב שלו מדי יום, בעוד שהאפליקציה תיעדה את מזג האוויר באזור שלו באמצעות המיקום של הטלפון.
הניתוח הראה כי בימים לחים וסוערים עם לחץ ברומטרי נמוך, הסיכוי לחוות יותר כאב, עלה ב20% בממוצע בהשוואה לימים לא סוערים.
הנתונים לא הצביעו על קשר בין גשמים בפועל לכאב ולא נמצא קשר בין כאב לטמפרטורה בלבד. עם זאת, נראה כי הטמפרטורה יכולה להחמיר את הכאב הנגרם על ידי מזג אוויר סוער, הימים הכואבים ביותר עבור המשתתפים התגלו כימים לחים וסוערים שהיו גם ימים קרים יותר.
לדברי אדווה בליימן מהעמותה למתמודדי כאב בישראל, ישנן שתי סיבות אפשריות להשפעת מזג האוויר על כאבי מפרקים :
1. השפעת טמפרטורה על הנוזל הסינוביאלי שבמפרקים (נוזל סמיך שנמצא בתוך המפרק המאפשר תנועה חלקה ומונע חיכוך).
2. שינוי בלחצים הברומטריים ותפקידם כמייצבי מפרקי הגוף ומפה שכל שינוי ישפיע על המפרקים ועל הכאב הכרוני.
ממצאי המחקר עשויים להוביל לתחזיות כאב לצד תחזיות איכות אוויר, מה שעשוי לסייע לאנשים עם כאב כרוני לתכנן את השגרה שלהם ולצפות מראש עליה / ירידה בכאב כתוצאה מתנאים סביבתיים.

הנה כמה טיפים אותם ריכז ארז לבנון, האחראי על התחום הטכנולוגי בעמותה למתמודדי כאב בישראל, ארז שחקר את הנושא כמתמודד עם כאב כרוני כבר 22 שנה, מפרט על 5 טיפים יעילים להפחת כאב כרוני במהלך החורף:

1. הישארו פעילים גופנית במזג אוויר קר, קל להיות פחות פעילים. מימים קרים ועד מדורות נעימות, להישאר בפנים ולהיות פחות פעיל יכול להיות מפתה. עם זאת, חשוב לשמור על פעילות, גם אם זה אומר פשוט לקום ולזוז בהפסקות מסחריות. זה יכול להיות מועיל לקבל תמיכה מחברים ובני משפחה כדי לשמור על רמות פעילות גופנית במזג אוויר קר.

2. דאגו ללבוש חם – וודאו שאתם מתלבשים בהתאם למזג אוויר קר. במיוחד אם אתם יוצאים החוצה במזג אוויר חורפי, שמירה על חום הגוף חיונית להגנה על העור והמפרקים מפני פגעי מזג האוויר.

3. הקפידו על מתיחות – מתיחות, יוגה קלה או פעילות ספורט אחרת יעזרו להישאר גמישים ופעילים. אפילו מתיחה קצרה בבוקר או לפני השינה יכולה לעזור להפחית תסמיני כאב כרוני בחודשי החורף.

4. השתמשו בחימום מקומי – יש צורות רבות של כריות, ג'לים, מדבקות וכו' שעוזרות בחימום מקומי לדקות – שעות. נסו את החימום למשך זמן קצר לבחון האם יש הקלה בכאבים ולאחר מכן ניתן להשתמש לפרקי זמן ארוכים יותר.

5. נסו טיפולי בוץ עם שמן פרפין – מטרתם להקל על השפעות הקור על המפרקים.
בחו״ל זה מאוד פופולארי ורבים משתמשים בטיפול הזה בכדי להקל על הכאב.

מוזמנים לשתף אותנו איך אתם מרגישים בימים קרים
* נכתב בלשון זכר מטעמי נוחות בלבד, אך מיועד לנשים וגברים כאחד.

אהבתם? שתפו

עוד באותו הנושא

מידע על כאב
העמותה למתמודדי כאב בישראל

הקשר בין אלרגיות עונתיות וכאב כרוני

אלרגיות עונתיות, המכונה גם נזלת אלרגית, משפיעות על מיליוני אנשים ברחבי העולם, וגורמות לתסמינים כמו התעטשות, גודש, גירוד ועיניים דומעות. בעוד שתסמינים אלו קשורים בדרך כלל למערכת הנשימה, מחקרים עדכניים מצביעים על קשר בין אלרגיות עונתיות וכאב כרוני, המהווים אתגר ייחודי גם לחולים וגם לנותני שירותי הבריאות.

להמשך קריאה>

תפריט נגישות