fbpx

כאב פסיכוסומטי וכרוני – מה הקשר?

כמו שציינו במאמר הקודם , השבוע אנחנו עוסקים בנושא של גוף נפש. ואם נחדד זאת, הקשר של גוף לנפש בנושא הכאב הכרוני. אנחנו מכירים את ההרגשה שבטח עולה לכם כשאתם קוראים את המילה "פסיכוסומטי". אנחנו גם היינו שם עם תלונה על כאב שלא עובר וישר קיבלנו הפניה לפסיכיאטר בלי לבדוק…אבל אנחנו באמת מאמינים שהמדע מתקדם למקום של הבנה ורצון ללמוד את הקשר הישיר בבריאות שלנו – גוף נפש.

לכן, אנחנו ממשיכים עם מאמר המשך של כאב פסיכוסומטי וכאב כרוני – מה הקשר?


הבנת יחסי הגומלין של גורמים פסיכוסומטיים בכאב כרוני וכמובן תובנות לניהול יעיל:

כאב כרוני, מצב מורכב ומתפשט המשפיע על מיליונים ברחבי העולם, נוגד לעתים קרובות הסברים או פתרונות פשוטים. במרדף אחר הקלה, זה הופך להיות חיוני לחקור לא רק את הביטויים הפיזיים אלא גם את הקשר המורכב בין הנפש והגוף. בתחום זה טמונה תופעת הכאב הפסיכוסומטי, מושג שמדגיש את ההשפעה העמוקה של גורמים פסיכולוגיים שמשפיעים על החוויה והניהול של כאב כרוני.

בחיבור של פסיכולוגיה ורפואה, כאב פסיכוסומטי מתייחס לאי נוחות פיזית או למצוקה הנובעת מגורמים פסיכולוגיים או רגשיים. 

בניגוד לכאב הנגרם אך ורק מפציעות או מצבים פיזיים שניתן לזהות, כאב פסיכוסומטי כרוך במשחק גומלין דינמי בין מצבים נפשיים ותחושות גופניות. 

הבנת החיבור הזה היא חיונית עבורנו, אנשים המתמודדים עם כאב כרוני ואנשי מקצוע בתחום הבריאות השואפים לספק טיפול מקיף.

אחד המרכיבים המרכזיים בביטוי של כאב פסיכוסומטי הוא חיבור גוף-נפש. 

מחקרים מראים שמתח פסיכולוגי, טראומה, חרדה, דיכאון ומצבים רגשיים אחרים יכולים להחמיר או אפילו לעורר תסמיני כאב כרוני. (ועל זה נדבר במאמרי ההמשך "הקשר בין טראומה נפשית, כאב כרוני וכאב פסיכוסומטי")

לעומת זאת, כאב מתמשך יכול להוביל למצוקה פסיכולוגית, וליצור דפוס מחזורי שמעצים את הסבל הכללי.

קשר דו-כיווני זה מדגיש את הצורך בגישות הוליסטיות לטיפול בכאב המתייחסות לממדים פיזיים ופסיכולוגיים כאחד.

בנוסף, המוח ממלא תפקיד מרכזי בעיבוד ווויסות אותות כאב. 

תשמעו רגע איך זה עובד כי זה ממש מרתק:

במקרים של כאב כרוני, המסלולים הנוירולוגיים עלולים להפוך לרגישים, ולהגביר את תחושות אי הנוחות. פלסטיות עצבית זו יכולה להיות מושפעת מגורמים פסיכולוגיים, כגון פחד, הרס ואמונות שליליות לגבי כאב. כתוצאה מכך, התערבויות המכוונות לתהליכים קוגניטיביים ורגשיים טומנת בחובה הבטחה בהפחתת ההשפעה של כאב פסיכוסומטי.

ובנוסף, הסטיגמה החברתית סביב כאב כרוני יכולה להחמיר תסמינים פסיכוסומטיים. אנשים עשויים להיתקל בספקנות או חוסר אמון לגבי הלגיטימיות של מצבם, מה שמוביל לתחושות של בידוד וחוסר תוקף. טיפול בהיבטים פסיכו-סוציאליים אלו חיוני לטיפוח אמפתיה, הבנה ותמיכה בתוך קהילות ומערכות בריאות.


הבחנה בין כאב כרוני לכאב פסיכוסומטי:

ההבחנה בין כאב כרוני עם סיבות גופניות בסיסיות לכאב (כגון מחלות כרוניות) פסיכוסומטי מסתמכת בעיקר על הערכה מקיפה שנערכה על ידי אנשי מקצוע בתחום הבריאות.

בעוד ששני סוגי הכאב עשויים להופיע עם תסמינים דומים, מספר גורמים מרכזיים יכולים לעזור להבדיל ביניהם:

  • היסטוריה רפואית ובדיקות אבחון: כאב כרוני נובע לעתים קרובות מפציעות פיזיות שניתן לזהות, מצבים רפואיים או חריגות מבניות. בדיקות אבחון כגון מחקרי הדמיה, בדיקות הולכה עצבית ובדיקות דם יכולות לסייע בזיהוי גורמים פיזיולוגיים בסיסיים התורמים לכאב. לעומת זאת, במקרים של כאב פסיכוסומטי, הערכות רפואיות מקיפות עשויות להניב תוצאות לא חד משמעיות, ותסמינים עשויים שלא להיות בקורלציה לממצאים אובייקטיביים.
  • הערכה פסיכולוגית: הערכת גורמים פסיכולוגיים היא חלק בלתי נפרד מהבחנת כאב פסיכוסומטי. אנשים החווים כאב פסיכוסומטי עשויים להפגין תסמינים של חרדה, דיכאון, טראומה או הפרעות הקשורות למתח. הערכות פסיכולוגיות, כולל שאלונים סטנדרטיים וראיונות שנערכו על ידי אנשי מקצוע בתחום בריאות הנפש, יכולות להבהיר את נוכחותה של מצוקה רגשית בסיסית התורמת לתפיסת כאב.
  • תגובה לטיפול: תגובה לטיפול יכולה להציע תובנות חשובות לגבי אופי הכאב. כאב כרוני הנובע מסיבות פיזיות עשוי להראות הקלה חלקית או מלאה עם התערבויות רפואיות ממוקדות כגון תרופות, פיזיותרפיה או פרוצדורות כירורגיות. לעומת זאת, כאב פסיכוסומטי עשוי להפגין תגובות משתנות לטיפולים רפואיים קונבנציונליים אך להראות שיפור עם התערבויות פסיכולוגיות, כגון טיפול קוגניטיבי התנהגותי (CBT), טכניקות הרפיה או אסטרטגיות לניהול מתח.
  • השפעת גורמים פסיכו-סוציאליים: התחשבות בהשפעתם של גורמים פסיכו-סוציאליים חיונית בהבחנה בין כאב כרוני לפסיכוסומטי. אנשים החווים כאב פסיכוסומטי עשויים לדווח על החמרת סימפטומים בתקופות של מתח מוגבר, מצוקה רגשית או קונפליקטים בין אישיים. בנוסף, נוכחותם של מנגנוני התמודדות לא מותאמים, כגון התנהגויות הימנעות או הסתמכות מופרזת על שירותי בריאות, עשויה להצביע על תורמים פסיכוסומטיים בסיסיים לכאב.

טיפים לניהול כאב כרוני ופסיכוסומטי:

  • גישה הוליסטית: נאמץ גישה הוליסטית לטיפול בכאב המתייחסת להיבטים פיזיים ופסיכולוגיים כאחד. נשתף פעולה עם ספקי שירותי בריאות, בדגש על אנשי מקצוע עם ניסיון טיפולי עם מתמודדי כאב כרוני ו/או מחלות כרוניות. – או כפי שהם נקראים בשפה המקצועית: פסיכולוג רפואי.

נרצה גם למצוא פסיכולוג או איש מקצוע אחר בתחום הנפש וביחד נפתח תוכניות טיפול מותאמות אישית.

  • חינוך ומודעות עצמית: נלמד את עצמינו לגבי גורמים התורמים לחוויית הכאב שלך, כולל טריגרים פיזיים, רגשיים וסביבתיים. כך אנחנו נטפח מודעות עצמית כדי לזהות דפוסים של החרפת כאב ולזהות אסטרטגיות התמודדות המקדמות הקלה.
  • טכניקות מיינדפולנס והרפיה: תרגל טכניקות המבוססות על מיינדפולנס, כגון מדיטציה, תרגילי נשימה עמוקה והרפיית שרירים מתקדמת, כדי להקל על מתח ולהפחית את עוצמת הכאב. נעסוק בפעילויות המקדמות רגיעה ומטפחת תחושת רווחה.
  • אסטרטגיות קוגניטיביות-התנהגותיות: נלמד אסטרטגיות קוגניטיביות-התנהגותיות לאתגר דפוסי חשיבה שליליים, להפחית חשיבה קטסטרופלית ולטפח מיומנויות התמודדות. בנוסף ניתן לחקור טכניקות כגון ארגון מחדש קוגניטיבי, קצב פעילות ופתרון בעיות כדי לנהל מצוקה הקשורה לכאב.
  • תמיכה ותקשורת חברתית: נחפש תמיכה מחברים, בני משפחה או קבוצות תמיכה שמבינים ונותנים לגטימציה לחווית הכאב שלנו. רצוי לייצר קשר גלוי עם אנשים יקרים ועם ספקי שירותי בריאות לגבי הצרכים, החששות והעדפות הטיפול שלך.
  • הרגלי אורח חיים בריא: העדיפות היא תמיד שיטות טיפול עצמי, כולל פעילות גופנית סדירה, תזונה מאוזנת, שינה מספקת וניהול מתחים. אמצו הרגלי חיים בריאים המקדמים רווחה כללית ומשפרים את החוסן בהתמודדות עם כאב כרוני ופסיכוסומטי.
  • תמיכה מקצועית: נחפש תמיכה מקצועית מספקי שירותי בריאות שהוכשרו בטיפול בכאב, פסיכולוגיה ורפואת שיקום. בנוסף אפשר לחקור אפשרויות טיפול, כגון ניהול תרופות, פיזיותרפיה, ריפוי בעיסוק ופסיכותרפיה, המותאמים לצרכים האישיים שלנו.

על ידי שילוב אסטרטגיות אלו בתוכנית ניהול הכאב שלנו, נוכל לשפר את היכולת שלנו להתמודד עם כאב כרוני ופסיכוסומטי ביעילות.


זכרו שניהול כאב הוא מסע שדורש סבלנות, חוסן וגישה רב ממדית.

עם מסירות ותמיכה, אנחנו יכולים לנווט במורכבות של כאב ולתפוס בחזרה שליטה על חיינו ורווחתינו.

בתור תומכים עבור אלה המנווטים במורכבות של כאב כרוני, העמותה שלנו מחוייבת להעלות ולטפח מודעות, חינוך ותמיכה. על ידי אימוץ הבנה הוליסטית של כאב המקיפה הן את הממדים הפיזיים והן הפסיכולוגיים שלו, אנחנו שואפים להעצים אנשים לצאת למסעות של ריפוי וחוסן. אנחנו מאמינים שביחד נאיר את הדרך לעבר עתיד שבו כאב כרוני נתקל בחמלה, הבנה וטיפול יעיל.


לסיכום כמה מילים אישיות מאיתנו, אנשי ונשות העמותה…למטופלים ומטופלות יקרים ויקרות:

ניווט בכאב כרוני, בין אם זה פיזי, פסיכוסומטי, או שילוב של שניהם, יכול להרגיש כמו קרב עלייה. אבל דעו את זה: אתם לא לבד! בתוכך שוכנת רוח עמידה שמסוגלת להתגבר על אתגרים ולהשיב את שמחת החיים.

הבנת המורכבות של כאב כרוני היא הצעד הראשון לקראת העצמה. 

על ידי זיהוי יחסי הגומלין בין תחושות פיזיות ומצבים רגשיים, אנחנו מקבלים תובנה על חווית הכאב שלנו. מודעות זו פותחת דלתות לגישות טיפול מותאמות הנותנות מענה לגורמים השורשיים לחיים שלנו לצד הכאב.

כשאנחנו יוצא למסע הזה, נזכור להיות עדינים עם עצמינו. 

ריפוי דורש זמן, סבלנות והתמדה!

נחגוג ניצחונות קטנים בדרך ונכיר בהתקדמות שאנחנו עושים, לא משנה כמה זה נראה מצטבר.

אנחנו ממליצים לאמץ גישה הוליסטית לטיפול בכאב שמטפחת את הנפש, הגוף והרוח שלנו. 

נעשה תרגילי מיינדפולנס, נטפח הרגלים בריאים ונחפש תמיכה מאנשים אהובים ואנשי מקצוע בתחום הבריאות. בצורה זו, יחד, אנחנו יוצרים קהילה מלאת חמלה המוקדשת לרווחה שלנו.

מעל לכל, לעולם אל תאבד את התקווה. כאב יכול להיות חלק מהסיפור שלך, אבל הוא לא מגדיר אותך. אתה גמיש, אמיץ ומסוגל לכתוב את הפרק הבא בחייך בעוצמה ובחוסן.

ואתם ממש לא לבד במסע הזה!

רוצים לפרוק ולהיעזר? אנחנו זמינים לכם בקהילה של העמותה

אהבתם? שתפו

עוד באותו הנושא

אורח חיים
העמותה למתמודדי כאב בישראל

השפעת התזונה על כאב כרוני – מדריך מקיף

אחת השיחות היותר מדוברות בשנים האחרונות בקרב מטופלים ומטפלים הוא השיח על חשיבות התזונה בחיים לצד כאב כרוני. למה? כי למדנו שיש הרבה כלים לשיפור המצב הפיזי ותזונה היא חלק בלתי נפרד ממנו.

להמשך קריאה>
טיפולים קונבנציונליים
העמותה למתמודדי כאב בישראל

טיפול כאב במרפאות כאב – הזרקות ועירויים

ישנם מגוון טיפולים במרפאות הכאב ומעט מאוד מידע עליהם, לא תמיד ניתנים הסברים ברורים במרפאות הכאב וכמו שכבר סיכמנו – ידע זה כוח. בואו נעשה סדר לגבי הטיפולים שניתנים במרפאות הכאב.

להמשך קריאה>

תפריט נגישות